De fire kompetenceområder
Eksempel:
Undersøgelseskompetencen:
Eleverne kan …
formulere en naturfaglig problemstilling, som kan undersøges
planlægge, hvordan problemstillingen kan undersøges
opstille forventninger (hypoteser) til undersøgelser
forklare faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse
udvælge eller selv designe undersøgelser, som kan belyse problemstillingen
anvende relevante undersøgelsesmetoder ved praktisk arbejde
gennemføre en systematisk undersøgelse med observationer, eksempelvis med data-opsamling
anvende og redegøre for kontrol af variable ved praktiske undersøgelser
strukturere og formidle undersøgelsesresultater
forholde sig kritisk til sine resultater og kunne redegøre for eventuelle fejlkilder
konkludere ud fra egne undersøgelsesresultater, og anvende dem til belysning af en problemstilling
Kommunikationskompetencen:
Eleverne kan …
formidle naturfaglige forhold med brug af relevante fagbegreber
anvende relevant kommunikationsform til at formidle om naturfaglige forhold
underbygge argumenter ved brug af relevante naturfaglige begrundelser
målrettet uddrage centralt naturfagligt indhold fra tekster og andre kilder
…
Modelleringskompetencen:
Eleverne kan …
forklare forskel på model og virkelighed
behandle egne undersøgelsesresultater med relevante modeller
reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller
påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller
forholde sig kritisk til anvendte modeller
benytte relevante symboler og repræsentationer
belyse en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller
designe en undersøgelse ud fra en model
anvise ændringsforslag til en model på baggrund af viden fra egne undersøgelser
…
Perspektiveringskompetencen:
Eleverne kan …
relatere naturfaglige forhold og problemstillinger ved interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling
beskrive naturfag og teknologis betydning for samfundsudviklingen
fortælle om udvikling af naturfaglig viden i en historisk og kulturel sammenhæng
skelne mellem naturfaglig viden og holdninger
forholde sig kritisk til anvendte perspektiver
Undersøgelseskompetencen:
Eleverne kan …
formulere en naturfaglig problemstilling, som kan undersøges
planlægge, hvordan problemstillingen kan undersøges
opstille forventninger (hypoteser) til undersøgelser
forklare faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse
udvælge eller selv designe undersøgelser, som kan belyse problemstillingen
anvende relevante undersøgelsesmetoder ved praktisk arbejde
gennemføre en systematisk undersøgelse med observationer, eksempelvis med data-opsamling
anvende og redegøre for kontrol af variable ved praktiske undersøgelser
strukturere og formidle undersøgelsesresultater
forholde sig kritisk til sine resultater og kunne redegøre for eventuelle fejlkilder
konkludere ud fra egne undersøgelsesresultater, og anvende dem til belysning af en problemstilling
Kommunikationskompetencen:
Eleverne kan …
formidle naturfaglige forhold med brug af relevante fagbegreber
anvende relevant kommunikationsform til at formidle om naturfaglige forhold
underbygge argumenter ved brug af relevante naturfaglige begrundelser
målrettet uddrage centralt naturfagligt indhold fra tekster og andre kilder
…
Modelleringskompetencen:
Eleverne kan …
forklare forskel på model og virkelighed
behandle egne undersøgelsesresultater med relevante modeller
reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller
påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller
forholde sig kritisk til anvendte modeller
benytte relevante symboler og repræsentationer
belyse en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller
designe en undersøgelse ud fra en model
anvise ændringsforslag til en model på baggrund af viden fra egne undersøgelser
…
Perspektiveringskompetencen:
Eleverne kan …
relatere naturfaglige forhold og problemstillinger ved interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling
beskrive naturfag og teknologis betydning for samfundsudviklingen
fortælle om udvikling af naturfaglig viden i en historisk og kulturel sammenhæng
skelne mellem naturfaglig viden og holdninger
forholde sig kritisk til anvendte perspektiver
Ingen kommentarer:
Send en kommentar