De fire kompetencerområder

De fire kompetenceområder

Eksempel:

Undersøgelseskompetencen:
Eleverne kan …
 formulere en naturfaglig problemstilling, som kan undersøges
 planlægge, hvordan problemstillingen kan undersøges
 opstille forventninger (hypoteser) til undersøgelser
 forklare faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse
 udvælge eller selv designe undersøgelser, som kan belyse problemstillingen
 anvende relevante undersøgelsesmetoder ved praktisk arbejde
 gennemføre en systematisk undersøgelse med observationer, eksempelvis med data-opsamling
 anvende og redegøre for kontrol af variable ved praktiske undersøgelser
 strukturere og formidle undersøgelsesresultater
 forholde sig kritisk til sine resultater og kunne redegøre for eventuelle fejlkilder
 konkludere ud fra egne undersøgelsesresultater, og anvende dem til belysning af en problemstilling

Kommunikationskompetencen:
Eleverne kan …
 formidle naturfaglige forhold med brug af relevante fagbegreber
 anvende relevant kommunikationsform til at formidle om naturfaglige forhold
 underbygge argumenter ved brug af relevante naturfaglige begrundelser
 målrettet uddrage centralt naturfagligt indhold fra tekster og andre kilder
 …

Modelleringskompetencen:
Eleverne kan …
 forklare forskel på model og virkelighed
 behandle egne undersøgelsesresultater med relevante modeller
 reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller
 påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller
 forholde sig kritisk til anvendte modeller
 benytte relevante symboler og repræsentationer
 belyse en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller
 designe en undersøgelse ud fra en model
 anvise ændringsforslag til en model på baggrund af viden fra egne undersøgelser
 …
Perspektiveringskompetencen:
Eleverne kan …
 relatere naturfaglige forhold og problemstillinger ved interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling
 beskrive naturfag og teknologis betydning for samfundsudviklingen
 fortælle om udvikling af naturfaglig viden i en historisk og kulturel sammenhæng
 skelne mellem naturfaglig viden og holdninger
 forholde sig kritisk til anvendte perspektiver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære opslag